fredag 10 april 2009

Norrland

Fortfarande förkyld har vi nu transporterat oss 120 mil norrut i bil. Rätt spännande att se förändringarna utanför bilfönstret ju högre upp i landet vi kom. Efter sisådär 50 "är vi framme snart?" så körde vi tillslut in på mina föräldrars gård.

Sekunden man kliver innaför dörren till mommo och moffa, ... för er som inte är från norrland ska jag översätta ... mormor och morfar :), så är det bara att kapitulera som förälder. Norrland är i flera avseenden laglöst land, här behöver man exempelvis inte äta upp maten på tallriken om man någonstans mitt i måltiden kommer på att man inte tycker om. Ord som "läggtid" existerar inte. Det underliga är att barnen dessutom är glada och trevliga... långt efter det att lampan brukar vara släckt i vanliga fall.
Barnen sover tillsammans med mommo och moffa och sov imorse till närmare 10 något som ALDRIG händer hemma. När jag kommer in och säger "godmorgon sjusovare" så svarar min mamma, i något som man skulle kunna tolka som en lätt skadeglad ton, " dom sover alltid så här länge hos oss"...(Sönerna brukar flyga upp själva och tillbringa en vecka själva med mommo och moffa på sommaren).
Nu ska ni inte tro att jag sitter här och är upprörd på något sätt, för så är inte fallet! Orsaken är att bland det första jag och maken fick höra var... "ta det lungt nu och lägg er i soffan" .... Så vem klagar?? Inte jag!!!!

Idag bjuder jag på lite bilder från mina föräldrars hem



På återseende !!!
Kram Torparfrun

1 kommentar:

Designe sa...

Så fina bilder! Ha en fortsatt fin påskhelg i Norrland! Undrar var i Norrland ni är?! Kram :)