tisdag 8 december 2009

Nobelmiddag

Vad roligt att det faktiskt är några som läser mina inlägg och lämnar kommentarer!

Idag har jag och den 10 årga bonussonen varit och handlat "fin kläder", de skall ha nobelmiddag i skolan och till den ska de vara fin klädda. Visserligen så tycker jag att det är super kul att handla kläder och visst är det roligt att se att han blev nöjd och kände sig fin, så fin att han uttrycker "jag känner mig som en miljonär i de här kläderna". Men samtidigt så var det just den kommentaren som fick mig att tänka på baksidan med det hela. Jag är rätt tveksam till den här typen av arrangemang under skoltid. Det är inte säkert att alla barn har "fin kläder" och det är inte heller säkert att alla har råd att gå och köpa nya. Eller så känner sig föräldrarna tvingade att köpa nya kläder för att det inte ska bli jobbigt för barnet, trots att ekonomin kanske egentligen inte tillåter det och kanske speciellt inte så här inför jul. Andra kanske inte har föräldrar som är tillräckligt engagerade för att göra det.

Visserligen kan skolorna gömma sig bakom att det självklart är frivilligt ätt klä sig fin och vissa argumenterar att det inte är någon skillnad på detta och alla andra dagar i skolan. En del har nya fina märkeskläder och andra har urvuxna och ärvda.
Men jag är av uppfattningen att eftersom detta är ett problem som barnen redan möter till vardags och måste hantera, så behöver inte skolan påvisa olikheterna ytterligare genom att skapa "speciella tillfällen" där olikheterna ska bli ännu tydligare.

Tycker jag då att man ska avskaffa skolavslutningen också frågade någon mig, självklart inte! Men att arrangera nobelmiddag på skoltid tycker jag är lite onödigt även om jag fattar att många kommer att tycka att det är jätte roligt. Men men ....
Jag kanske är yrkesskadad. Vad tänker ni om sånt här?



Idag blir det en bild på makens lussekatter. Han bakade dem sent en kväll och jag satt djupt försjunken i min dator :-) Jag hör honom säga " Lussebullarna ser ut som om ett barn har gjort dem".
Jag reagerade inte på det just då men i söndags när vi satte fram dem till adventsmyset så var jag tvungen att fråga varför inte lussekatterna såg ut som traditionella lussekatter? Maken menar att han har försökt sig på någon annan form, fläta tror jag att det var. Men är det någon som ser en fläta?! Inte för att vara elak men att säga att de ser ut som något som ett barn har gjort är att förolämpa alla barn, för jag är helt övertygad om att barnens lussekatter hade sett ut som vanliga lussekatter. Som tur är så är de så fantastiskt saftiga och goda att man snabbt glömmer det lite mindre lyckade utseendet :-)

Nu ska jag sätta mig och förbereda morgondagens jobb. Hoppas ni får en härlig Tisdagkväll!!

Kram Torparfrun

5 kommentarer:

Livet på Berget sa...

Hej
Jag tänker att du har rätt! Sen tänker jag även att jag hade skattat mig väldigt lycklig om jag haft en man som faktiskt bakat lussekatter;).
Ha en skön kväll!
Kram
/Sara

Hannis sa...

Tycker du har rätt i det du skriver.
Själv har jag ju vuxit upp med en ensamstående mamma med fyra barn så vi hade nog inte haft råd.
Men när jag gick i skolan var det inte den typen av jippon heller.

Sen finns det ju föräldrar som inte har engagemanget av olika anledningar och det är dom barnen som blir dom "glömda barnen" till slut.
Alla kan ju inte ha det lika men när det gäller barn och utanförskap bör man nog tänka till lite extra.

Stort, stort grattis till öppnandet av din butik!
Såg mysigt ut på bilderna!

Kram Hannis

Sjabbig men chic sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv, du har helt rätt!
Och precis det där med att det är frivilligt... Det är så dumt så det är inte sant. En tonåring avviker inte från mängden en sån där speciell kväll med en axelryckning. Speciellt inte om det är för att man inte kan och inte har råd. Kanske är det just det barnet som allra, allra helst skulle ha velat klä upp sig. Det är lite så det skär i hjärtat faktiskt när man tänker på det.

Kram Lisa

lovefriidrott sa...

Hej

Tack för kommentaren hos mig:)
Jag håller med till 100% vi har haft nå liknande för våra grabbar när dom var yngre,,,har man då 2 st i precis samma ålder i samma klass måste man ju köpa dubbelt och det blir dyrt. Och vem har pengar att lägga ut såhär före jul????
Och vilken make som bakat lussekatter:) Ser väldans goda ut.

Ha d gott
Kram Sari

Änglarnas hus sa...

I skolan måste vi ta hänsyn till alla och att alla har olika ekonomi..Jag tycker nog lite som du att man kan ha en lite annorlunda nobeldag..titta mer på VAD de fått priset för..göra egna fysikuppfinningar värda skolan nobellpris mm
Lussebullarna ser häärliga ut..Jag tycker att de är fina!!
Kram Sanne!