måndag 11 juli 2011

Not my new home..


Torsdag och vår resa har nått Skottland!

Dagen började i Edinburgh. Kollade runt i staden en snabbis och hann med att köpa en present till min prinsessa där hemma :)

Efter det så besökte vi det privatägda slottet Scone.
Tänkte att det kunde få bli mitt nästa hem.
Kan liksom se mig själv bo där!
Men det visade sig vara helt kört..
Som om guiden läst mina tankar så berättar hon att familjen som bor i slottet har haft det i släktens ägo i flera hundra år. Det är en 80-årig Earl som bor där idag, titeln och slottet ärvs till äldsta sonen i familjen. I detta fall så är sonen gissningsvis 55år, gift och med tre barn. Varav den enda sonen var född 86 så det är rätt kört ;)
Men vackert var det!

På kvällen stannade vi i en liten by. Efter fantastiskt god middag med gott vin så skulle vi bara stanna till för en snabb öl på en pub på väg tillbaka till vårt B&B.
Puben var rätt välbesökt, vi mötte en mycket trevlig äldre herre kallad Sandy. Han berättade en massa underhållande historier, av vilka förmodligen hälften inte ens var sann ;) Anders och han turas om att förse alla med öl. Några rundor senare så kommer samtalet givetvis in på Whisky. Jag nämnde att jag tycker att det smakar skit... Det skulle jag inte ha gjort... :)
Det var startskottet för "lära Tessan att gilla whisky" kvällen. Den ena efter den andra sorten hamnar framför mig. Väluppfostrad som jag är så dricker jag ju givetvis det som bjuds. In på puben kommer ett annat trevligt par och börjar prata med oss. Kvinnan var svenska men hade bott i Skottland de senaste 35 åren och jobbat som barnmorska. Även hon vill bjuda på whisky eftersom hon tyckte det var såå trevligt att få prata svenska och svenska kvinnliga författare. Hon var väldigt förtjust i mordhistorier som utspelade sig i Sverige. Jag tipsade om Åsa Larsson och berättade om Kurravaara ;)
Hon kunde även bekräfta min notering av brist på fönsterlampor i UK. Vad har dessa människor emot fönsterlampor?!!

Hur som helst .. Tillslut lägger sig bartendern Jason i detta med Tessan och Whisky ..han tar fram sin favorit whisky. Inser nu att det förmodligen berodde på den samlade mängden alkohol som redan gått i mig, jag hade nämligen ägnat mig åt att skölja ner den äckliga whiskyn med annat, men Craggamore whisky smakade inte så dumt. Sandy var vid detta lag imponerad av mig ;)
Någonstans mitt i detta så utmanas jag på "handkramning" som styrkemätning?!!
Tror det kom sig av att jag hävdade att jag trodde jag skulle vara en grym fårklippare. Vilket kommer från en teori jag utvecklade i bilen tidigare under dagen, om hur mitt liv skulle sett ut om jag av någon anledning skulle gömma mig i UK. En lång historia som Anders tvingades lyssna på *s*

Nåja det var ett bispår .. ;)

Så där sitter jag ... dricker whisky och tar i allt vad jag kan mot gubben Sandy påhejad av Anders. Helt galet men fruktansvärt trevligt :))

Det hela slutade med att Sandy gick hem, tolkar det som att han inte klarade mer ;) Kvar med oss blev en annan, minst lika trevlig, gubbe som anslutit sig till oss. Namn okänt, men även om han sa det så tvivlar jag på att varken jag eller Anders skulle ha kommit ihåg det...
Man kan säga att när Jason tillslut vill stänga så är det bara gubben, jag och Anders kvar på puben. Så gick det med vår "snabba öl" ;)

Lagom runda under fötterna gick vi hem efter en galet trevlig kväll!!

Inga kommentarer: